Praktijkonderzoek

Wanneer u het denken over kwaliteit van zorg in uw organisatie een impuls wilt geven helpt kwalitatief, empirisch onderzoek zicht te krijgen op wat er goed gaat en waar in de organisatie verbeterpunten kunnen liggen. Niet alleen de uitkomsten zetten aan tot nadenken, ook het onderzoek zelf kan al het nodige teweeg brengen, zeker wanneer ik degenen die het direct aangaat op enigerlei wijze betrek bij het formuleren van onderzoeksvragen en de uitvoering van het onderzoek.

Om u een idee te geven enkele vragen waar ik de afgelopen jaren onderzoek naar gedaan heb:

* Hoe denken naasten van verpleeghuisbewoners over de zorg voor hun vader of moeder?

* Hoe definiƫren zorgverleners 'goede zorg'?

* Welke rol spelen leer- en overleginstrumenten die organisaties inzetten bij het cultiveren van kwaliteitsbewustzijn van zorgverleners?

* Hoe worden ontmoetingscentra voor mensen met geheugenproblemen gewaardeerd?

* Wat zien we in de praktijken van sociale professionals in twee Utrechtse wijken?

De vraag 'Waar is het me in deze zorgsituatie nu om te doen?' blijkt steeds weer behulpzaam.